3 kolejne dworce dofinansowano ze środków UE

Trzy kolejne obiekty infrastruktury kolejowej zagościły na mapie zrealizowanych projektów dofinansowanych ze środków unijnych w ramach POIiŚ.

Dwa z nich to zupełnie nowe dworce w Sterkowcu i Biadolinach w Małopolsce, zaś trzeci – to całkowicie zmodernizowany budynek dworca w Czarnej na Podkarpaciu.

Wszystkie trzy inwestycje powstały w nieco ponad rok. Ich łączna wartość to ponad 14,7 mln złotych.

Dofinansowany z POIiŚ dworzec w Czarnej

Dzięki inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pasażerowie zyskali całkowicie nowy budynek dworca na terenie Podkarpacia. Od dzisiaj Czarna posiada dworzec o minimalistycznej i kubistycznej bryle oraz dominancie w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej.

Europejski Rok Kolei zapisuje się znacznymi inwestycjami w tą gałąź transportu w Polsce. Dzisiaj zmodernizowany dzięki środkom z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dworzec w Czarnej dołączy do mapy dofinansowanych projektów. Cieszy, że za sprawą Funduszy europejskich i przy ich znaczącym wsparciu zmienia się wizerunek polskiej kolei – mówi Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Dwa nowe dworce dzięki środkom z UE

Nowe obiekty w Sterkowcu i Biadolinach, za budową których również stoją znaczne środki unijne, odznaczają się współczesną i minimalistyczną formą architektoniczną z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Dworzec w Sterkowcu jest budynkiem większym. Pod jego wiatą zlokalizowano dwa pawilony. W pierwszym znajduje się poczekalnia urządzona zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Posiada ona przeszkloną elewację umożliwiającą dostęp światła dziennego oraz obserwację tego co dzieje się na stacji. Natomiast wnętrze jest utrzymane w odcieniach szarości i wyposażone w ergonomiczne ławki dla podróżnych, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni umiejscowiono toaletę. W drugim pawilonie znajduje się niewielki lokal nad wynajem. Pod wiatą podróżni mogą również zaparkować rower przy jedenastu stojakach dla jednośladów oraz skorzystać ze stacji ich naprawy.

Dworzec w Biadolinach Szlacheckich jest mniejszy. Pod wiatą zlokalizowano otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron z kilkoma siedziskami. Dodatkowo zamontowano tam promienniki, których zadaniem będzie zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Pod wiatą zlokalizowano również pomieszczenie toalet, a także stojaki rowerowe i stację naprawy jednośladów. Informacja o przyjazdach i odjazdach pociągów jest wyświetlana na nowoczesnych elektronicznych tablicach.

Pozyskiwane z udziałem CUPT środki unijne w tak szybkim czasie znajdują swoje realne odzwierciedlenie w postaci uruchamianych obiektów, poprawiających stan polskich kolei. W nieco ponad rok udało się zrealizować te dwa przydatne i nowoczesne projekty, które z pewnością docenią podróżni. Dworce Biadoliny Szlacheckie i Sterkowiec, w wydarzeniu otwarcia których dzisiaj uczestniczymy, są całkowicie nowymi obiektami dofinansowanymi ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ale, na pewno, nie zamykają listy obiektów dofinansowanych z UE – zdaniem Joanny Lech, p.o. Dyrektora CUPT.

Obiekt kolejowy w Czarnej jest budynkiem parterowym. Pod jego wiatą znalazły się dwa pawilony. W pierwszym znajduje się poczekalnia urządzona zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Posiada ona przeszkloną elewację umożliwiającą dostęp światła dziennego oraz obserwację tego co dzieje się na stacji. Wnętrze jest utrzymane w odcieniach szarości i wyposażone w ergonomiczne ławki dla podróżnych, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni umiejscowiono toaletę. W drugim pawilonie znajduje się niewielki lokal nad wynajem. Pod wiatą podróżni mogą również zaparkować rower przy czternastu stojakach dla jednośladów oraz skorzystać ze stacji ich naprawy.

Dostępne, proekologiczne, bezpieczne i komfortowe

Wszystkie trzy dworce są w pełni dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zaprojektowano i wykonano je tak, żeby nie istniały w nich żadne bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.

Obiekty posiadają szereg rozwiązań proekologicznych – energooszczędne oświetlenie, panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii” oraz pompy ciepła do ogrzewania budynku. Oszczędności będzie generował również system BMS (Building Management System), który odpowiada za zarządzanie instalacjami i urządzeniami oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Beneficjent zadbał również o bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Wspomniane dworce wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Szczegóły projektowe

Beneficjent: PKP SA

Numer i nazwa projektu: POIS.05.01.00-00-0028/18 pn. „Modernizacja wybranych dworców na liniach kolejowych 68, 91, 94”

Całkowity koszt projektu: 85 172 516,76 PLN

Wydatki kwalifikowane: 69 049 964,44 PLN

Dofinansowanie UE: 58 692 469,77 PLN

 

Artykuł z internetowego archiwum cupt.gov.pl/

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *