Sterkowiec. Nowy dworzec kolejowy w Sterkowcu oficjalnie otwarty. Jego budowa pochłonęła ponad 4,69 mln zł [ZDJĘCIA]

We wtorek 2 listopada oficjalnie otwarto przebudowany dworzec kolejowy w Sterkowcu. W uroczystości wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Równocześnie do użytku oddano drugi obiekt w nieodległych Biadolinach Szlacheckich. Oba dworce pochłonęły blisko 9 milionów złotych.
 

– Polacy zasługują na bezpieczną, komfortową podróż koleją i do tych podróży zachęcamy – mówił w Sterkowcu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przebudowa dworca kolejowego w Sterkowcu kosztowała 4,69 mln zł. W obiekcie zastosowano kilka rozwiązań proekologicznych. Na dachu zamontowano panele fotowoltaiczne, w obiekcie zastosowano odzysk wody deszczowej, która służy m.in. do spłukiwania sanitariatów, wykorzystano również pompy ciepła.

Nowy dworzec dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi oraz dla niewidomych: tablice tyflograficzne, linie prowadzące do poczekalni, do toalety, na peron. W ogrzewanej poczekalni jest toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych, wyposażona w przewijak. Obiekt w Sterkowcu wyróżnia się ośmiometrową wieżą zegarową, jest w nim również lokal do wynajęcia (18 metrów kwadratowych).

Dworzec wyposażono w 11 stojaków na rowery oraz stację naprawy rowerów (klucze, pompka itd.). Znajdują się one w zadaszonej części.

Nowy dworzec jest czynny w godzinach od 3 do 1. – Przerwa techniczna służy temu, żeby posprzątać, ale chodzi też o to, by obiekt to nie stał się miejscem noclegów oraz spotkań towarzyskich – mówi Wojciech Zabłocki, pełnomocnik zarządu PKP do spraw inwestycji.

Równocześnie z dworcem w Sterkowcu, udostępniono dla podróżnych dworzec w Biadolinach Szlacheckich, pochłonął on 4,25 mln zł. Zastosowano w nim podobne rozwiązania, choć jest on nieco mniejszy, na co skarżyli się niedawno do naszej redakcji mieszkańcy. – Na etapie przygotowań były prowadzone konsultacje i analizy. Dotyczyły one m.in. liczby pasażerów, korzystających z danej stacji jaki jest ruch – dodaje Wojciech Zabłocki. Zwraca uwagę, że o ile w Sterkowcu obok dworca jest niewielki parking, to w Biadolinach powstał plac na 40 samochodów.

 
Kolejnym dworcem kolejowym, przewidzianym do przebudowy, jest obiekt w Jasieniu Brzeskim. PKP ma już dokumentację projektową, a także decyzje administracyjne potrzebne do realizacji inwestycji.

 

foto: Paweł Michalczyk

Artykuł z internetowego archiwum gazetakrakowska.pl

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *