×

Sterkowiec / Kolejny uwięziony samochód na przejeździe kolejowym / 14 sierpnia 2019 r.

Sterkowiec / Kolejny uwięziony samochód na przejeździe kolejowym / 14 sierpnia 2019 r.

W Sterkowcu na przejeździe kolejowym doszło do kolejnego niebezpiecznego zdarzenia. Na stronie informatorbrzeski.pl czytamy:

Na naszą redakcyjną skrzynkę otrzymaliśmy kolejny film na którym widać niebezpieczną sytuację do jakiej doszło w środę 14 sierpnia 2019 r. na strzeżonym przejeździe kolejowym w Sterkowcu. Samochód osobowy utknął na torowisku pod opadającymi rogatkami. Na szczęście kierowca wycofał samochód i ustawił tak aby nie uderzył w niego nadjeżdżający od Krakowa pociąg osobowy.

Wg osoby która widziała to zdarzenie – powodem może być niewłaściwe oznaczenie przejazdu kolejowego w Sterkowcu. Lampy ostrzegawcze ustawione są tak, aby dobrze były widoczne przez kierowców nadjeżdżających ul. Mostową od strony Maszkienic. W dodatku lampy wyposażone są w daszek i osłony boczne, przez co ich światło jest słabiej widoczne dla kierowców nadjeżdżających z boku. W tym miejscu największy ruch jest z kierunku południowego, od strony ul. Galicyjskiej. W tym przypadku kierowca wjechał na przejazd, gdy rozpoczął się proces zamykania rogatek, dodatkowo prawdopodobnie ze zdenerwowania zgasł mu samochód i nie był w stanie opuścić przejazdu bez uszkodzenia rogatek.  Czasu na decyzję nie miał zbyt wiele. Od momentu uruchomienia rogatek minęło nie więcej jak 2 minuty. 

Od czasu modernizacji linii kolejowej w 2015 roku zapory na przejeździe kolejowym w Sterkowcu są sterowane automatycznie. Skład pociągu znajdujący się w określonej odległości od przejazdu uruchamia opuszczanie zapór. Maszynista praktycznie nie ma możliwości zatrzymania składu, niemniej w tym przypadku pociąg znacznie zwolnił przed stacją.

Przejazd kolejowy w Sterkowcu jest ogólnie „bardzo znany” z tego typu zdarzeń, do których dochodzi tam dosyć często. Może PKP powinno znaleźć odpowiedź dlaczego dochodzi tam do tak wielu tego typu zdarzeń? Być może odpowiedzią na to jest nieco skomplikowany układ drogowy w okolicy przejazdu? A może trzeba zamontować dodatkową sygnalizację świetlną? 

Na stronie informatora informowaliśmy o bardzo podobnych zdarzeniach:

Sterkowiec / O krok od strasznej tragedii na przejeździe kolejowym! / 6 kwietnia 2019 r. / video <==

Sterkowiec / O krok od tragedii na przejeździe kolejowym / 3 października 2018 r. <==

 

Jak zachować się na przejeździe w sytuacji zagrożenia

O tym jak należy zachować się w przypadku utknięcia samochodu na przejeździe kolejowym przypominają redaktorzy serwisu osp.pl. 

Kierowcy często nie wiedzą, jak zachować się w sytuacji kryzysowej, gdy znajdą się między zamkniętymi rogatkami.Tymczasem szlabany na przejazdach kolejowych są specjalnie projektowane tak, by w przypadku utknięcia pojazdu na torach dało się je wyłamać nie wyrządzając większej szkody dla całego urządzenia ani samochodu.

Pierwsza i najważniejsza zasada – nie możemy wjechać na przejazd w momencie, gdy migają czerwone światła na sygnalizatorze. Na strzeżonym przejeździe kolejowym oznacza to, że za kilka sekund zaczną się zamykać szlabany.

– Najpierw uruchamiany jest sygnalizator świetlny i gong, dopiero po chwili zamykane są rogatki najazdowe, by na przejazd nie można było wjechać i po kolejnych kilku sekundach zamykają się rogatki zjazdowe po to, by umożliwić bezpieczne opuszczenie przejazdu przez ostatnie samochody – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Gdy nasze auto utknie na torach wskutek awarii i nie daje się uruchomić, należy jak najszybciej z niego wysiąść oraz nakazać to swoim pasażerom. I należy to zrobić jak najszybciej – liczy się każda sekunda!

A co zrobić w przypadku, gdy mimo wszystko utkniemy na przejeździe między zamkniętymi rogatkami? Jeśli pojazd jest sprawny powinniśmy bezzwłocznie staranować rogatkę. Każda rogatka posiada tzw. bezpiecznik drąga – to specjalna część szlabanu, która złamie się przy nacisku. Koszt jej naprawy to od kilkuset do ok. 2 tysięcy złotych, ale w przypadku, gdy mamy do wyboru życie i zdrowie własne oraz osób, które wieziemy – to nie ma tu jakiegokolwiek porównania.

 

Więcej można przeczytać w artykule: Co zrobić, gdy utkniemy na przejeździe kolejowym? PKP tłumaczy <==

IB / bezpieczny-przejazd.pl / osp.pl

video – nadesłane

IB