Fiasko przetargu na 29 dworców systemowych. Brak chętnych lub drogie oferty

PKP SA nie mają powodów do zadowolenia w związku z otwarciem ofert w przetargu na projekt i budowę 29 dworców systemowych w całej Polsce, które w większości miały zastąpić istniejące dworce. W połowie zadań nie było chętnych. W pozostałych natomiast nieliczne oferty, jakie wpłynęły znacząco przekraczają oczekiwania finansowe Kolei.
 
W maju PKP SA ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie typowych dworców systemowych w dwóch wersjach (A i B) dla 29 lokalizacji, z podziałem na 11 zadań. Obiekty miały się składać z części kubaturowej oraz wiaty. Typ A przewiduje wydzielenie w części kubaturowej części technicznej wraz z toaletą oraz otwartą poczekalnię. Typ B zakłada wydzielenie w części kubaturowej części technicznej wraz z toaletą i zamkniętą, ogrzewaną poczekalnią oraz część komercyjną (z możliwością sprzedaży biletów) lub kasę z zapleczem sanitarnym. Dworce miały być wyposażone w niewielką wieżę zegarową.

Obiekty miałyby stanąć na stacjach:

  • Barchów: mazowieckie, linia kolejowa nr 6, typ A, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Biadoliny: małopolskie, linia kolejowa nr 91, typ A, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Biskupice Wielkopolskie: wielkopolskie, linia kolejowa nr 353, typ B, dworzec w nowym miejscu,
  • Chałupy: pomorskie, linia kolejowa nr 213, typ B, obecnie nie ma dworca,
  • Chrzęsne: mazowieckie, linia kolejowa nr 6, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki, nowy obiekt po drugiej stronie torów,
  • Czarna Tarnowska: małopolskie, linia kolejowa nr 91, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Dębe Wielkie: mazowieckie, linia kolejowa nr 2, typ B, dworzec w nowym miejscu,
  • Dobczyn: mazowieckie, linia kolejowa nr 6, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Garwolin: mazowieckie, linia kolejowa nr 7, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Gorzkowice: łódzkie, linia kolejowa nr 1, typ A, istniejący dworzec do rozbiórki, nowy obiekt po drugiej stronie torów,
  • Janikowo: kujawsko-pomorskie, linia kolejowa nr 353, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Kanie: lubelskie, linia kolejowa nr 7, typ B, dworzec w nowym miejscu,
  • Kornelin: mazowieckie, linia kolejowa nr 3, typ B, istniejący dworzec przeznaczony do rozbiórki,
  • Kraśnik: lubelskie, linia kolejowa nr 68, typ B, istniejący dworzec z 1921 r. do rozbiórki,
  • Łaskarzew Przystanek: mazowieckie, linia kolejowa nr 7, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Nowy Tomyśl: wielkopolskie, linia kolejowa nr 3, typ B, dworzec w nowym miejscu,
  • Pobiedziska Letnisko: wielkopolskie, linia kolejowa nr 353, typ B, dworzec w nowym miejscu,
  • Przetycz: mazowieckie, linia kolejowa nr 29, typ A, istniejący dworzec do częściowej rozbiórki,
  • Racibory: podlaskie, linia kolejowa nr 6, typ A, dworzec w nowym miejscu,
  • Rogów: łódzkie, linia kolejowa nr 1, typ B, istniejący dworzec z 1933 r. (wg dokumentacji PKP SA) do rozbiórki,
  • Sadurki: lubelskie, linia kolejowa nr 7, typ B, dworzec w nowym miejscu,
  • Sterkowiec: małopolskie, linia kolejowa nr 91, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Świdnik Miasto: lubelskie, linia kolejowa nr 7 i 581, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Wasilków: podlaskie, linia kolejowa nr 6, typ A, istniejący dworzec do częściowej rozbiórki,
  • Wilkoszewice: łódzkie, linia kolejowa nr 1, typ A, istniejący dworzec do częściowej rozbiórki,
  • Wrzosów: mazowieckie, linia kolejowa nr 2, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
  • Ząbki: mazowieckie, linia kolejowa nr 21, typ B, dworzec w nowym miejscu,
  • Zdrody Nowe: podlaskie, linia kolejowa nr 6, typ A, istniejący dworzec do częściowej rozbiórki,
  • Żelistrzewo: pomorskie, linia kolejowa nr 213, typ A, obecnie nie ma dworca,

Wczoraj (1 sierpnia) minął przekładany termin składania ofert. PKP SA nie mają jednak powodów do zadowolenia. W sześciu zadaniach z jedenastu nie było żadnych ofert. W czterech wpłynęła tylko jedna oferta, a w jednym – wyjątkowo dwie. Wszystkie przekraczają jednak założenia finansowe PKP SA.

Zadanie I, obejmujące Chałupy i Żelistrzewo, PKP SA wyceniły na 4,6 mln zł. Gdańska firma Przedsiębiorstwo Budowlane TB.Invest złożyła ofertę na kwotę 10,4 mln zł brutto. W zadaniu II, zakładającym budowę dworców systemowych w Biskupicach Wielkopolskich, Janikowie, Pobiedziskach Letnisku, wycenionych przez PKP SA na 8,2 mln zł, wystartowała również firma Przedsiębiorstwo Budowlane TB.Invest z ofertą opiewającą na kwotę 17,1 mln zł brutto. O realizację zadania V, obejmującego Gorzkowice, Rogów i Wilkoszewice, które wyceniono na 7,2 mln zł, ubiega się jedynie spółka SKB z ofertą na 17,6 mln zł brutto. Zadanie VI, obejmujące Barchów, Chrzęsne, Dobczyn, Przetycz i Ząbki, zostało wycenione na 13,8 mln zł. Ta część zainteresowała jedynie konsorcjum firm MERX z Białegostoku i T4B z Warszawy, które złożyły ofertę na kwotę 22,2 mln zł brutto. W zadaniu VII, obejmującym Racibory, Wasilków i Zdrody Nowe, które zostały wycenione na 6,9 mln zł, wyjątkowo wpłynęły dwie oferty. Białostocka firma Pożarski Budownictwo oczekuje kwoty 7,6 mln zł brutto, natomiast konsorcjum firm MERX i T4B – 11,3 mln zł brutto.

Pozostałe zadania pozostają bez ofert. Zadanie III, obejmujące Nowy Tomyśl, PKP SA wyceniły na 2,5 mln zł brutto. Zadanie IV, obejmujące Dębe Wielkie i Wrzosów, zostało wycenione na 6,6 mln zł. Budżet przeznaczony na zadanie VIII, obejmujące Biadoliny, Czarną Tarnowską i Sterkowiec, to 10,1 mln zł. Na zadanie IX, obejmujące Garwolin i Łaskarzew Przystanek, zaplanowano kwotę 6,6 mln zł. Zadanie X, obejmujące Kanie, Kraśnik, Sadurki i Świdnik Miasto, to wydatek rzędu 10,7 mln zł, a zadanie XI, obejmujące Kornelin, to kwota rzędu 2,9 mln zł.

 

Autor: Witold Urbanowicz / transport-publiczny.pl

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *